Är det bättre att ge än att få?

Är du beredd att betala mer för en vara eller en tjänst när du betalar åt någon annan än dig själv? Förmodligen. Forskare vid Berkeley i Storbritannien kommit fram till att sociala preferenser väger tungt i ett köpbeslut.

Forskarna som har studerat konsumentbeteende i olika situationer har noterat en skillnad i hur mycket vi är beredda att betala om vi betalar för oss själva eller för någon annan. 2 400 konsumenters beteende jämfördes vid två olika köpsituationer.

I den ena situationen fick personen reda på att någon annan redan hade betalt för varan eller tjänsten men tillfrågades samtidigt om de i sin tur kunde tänka sig att betala för en senare kund ("Pay it forward"). I den andra situationen fick kunden själv sätta sitt pris för de egna varorna efter hur mycket denne tyckte varan eller tjänsten var värd ("Pay what you want").

När konsumenterna i försöket ställdes inför frågan att betala för någon annan så visade det sig att betalningsviljan i genomsnittliga termer var högre än om personerna betalade för sig själva. Det traditionella antagandet att konsumenter i sitt beteende är själviska och hela tiden ser till att få bästa möjliga pris anser forskarna därför kan ifrågasättas.

Att passa in i det sociala sammanhanget, följa normer och att det därför är bättre att ge än att få verkar ha stor påverkan på vår betalningsvilja. Vilka möjligheter skapar detta för svenska företag och organisationer?

 

- Läs mer om studien på Berkeley här -



- Tillbaka till nyheter -



Följ med i diskussionen och få uppdateringar i ditt nyhetsflöde. Gilla Academic House på:

Följ oss på Facebook Följ oss på Twitter Se oss på LinkedIn

08-55 11 21 00
Kontakta oss
Hitta till oss







Få tips och följ oss på




Projektprogrammet

Utveckla dig i rollen som projektledare, projektbeställare eller styrgruppsmedlem. Skaffa dig verktygen för att leda och arbeta i framgångsrika projekt.


Referenser

"Kursledaren var väldigt bra! Bra material och bra mix mellan föreläsning och grupparbete. Jag har efter dessa två dagar förstått mitt projekts mål – vilket var ett helt annat än när jag kom hit – även om jag kommer arbeta med samma sak. Detta ger mig en mycket bättre bild av helheten och mitt ansvar."
Karin Bergqvist, Barnfonden


Extra minikurs!

För att förstärka din effekt och ditt resultat så bjuder vi alla deltagare på våra öppna utbildningar på ett extra träningstillfälle för att utveckla ledarskap, projektledning eller kommunikation.


Ta med kursledaren hem!

Att förverkliga nya arbetssätt, idéer eller lösningar är ofta en utmaning. Tillsammans med en våra experter har du möjlighet att få effekt och resultat direkt!


Utveckla dig i:

Personlig effektivitet

25-26 sep

Ledarskap - Ny som chef

25-26 sep

Praktisk projektledning

1-2 okt

Kommunikativt ledarskap

3-4 okt

Praktisk kommunikation

8-9 okt

Ledarskap för projektledare

10-11 okt

När ni är flera personer

Är ni flera personer som söker kompetensutveckling? Då ska ni titta närmare på Academic House kurspaket.


Person- och Grupprofil

Utveckla gruppen och förstärk er kommunikation. Genom en Extended DISC person- eller grupprofil skapar du förutsättningar för både effektivitet och en utvecklad kommunikation.


Academic House-modellen

Alla öppna kurser innehåller förberedelse, uppföljning, kursdagar och en valfri minikurs. Vi ger dig stöd och kunskap för att utveckla ditt ledarskap, dina projekt och ditt arbete.

Utbildningar |  Ledarskapsutbildning |  Projektledarutbildning |  Kommunikationsutbildning |  Chefsutbildning |  Säljutbildning |  Presentationsteknik |  Tipsbrevet