Academic House kurser och utbildningar
"Mycket bra kursledare.
Kan varmt rekommendera denna kurs!"
LÄS RECENSIONER
Academic House

Effektivitet i arbetet

Det finns forskning som visar att vi arbetar effektivt endast 20% av vår tid. Resten av tiden ägnar vi åt att planera, leta efter information, göra saker flera gånger osv. Andra studier pekar på att vi i genomsnitt slösar bort 2,1 timmar varje dag på störningar och oplanerade avbrott.

Om du känner igen dig så kan det vara svårt att hinna med allt som du vill. Känslan av stress och otillräcklighet blir lätt stor. Men hur gör vi för att komma runt störningar och bristande prioriteringar? Ta del av några praktiska tips till de första stegen för att skapa effektivitet på ditt arbete.

motivation
  1. Gör skillnad på bråttom och viktigt. Fråga dig själv inför varje uppgift; "Är detta viktigt eller bråttom?" Är det både viktigt och bråttom? Gör då uppgiften direkt men fokusera sedan på det som är viktigt men inte behöver vara klart ”igår”. Du får på så sätt en bra chans att både påverka resultatet och hålla kvalitet. Om uppgiften inte är viktig (men kanske bråttom); ställ dig frågan om du ska göra den över huvudtaget. Vad händer om du prioriterar ned den eller helt enkelt inte utför den alls? Är den kanske viktig för någon annan?

  2. Ett ämne i taget. När du skickar ett mail, försök att låta varje mail endast innehålla ett ärende. Det blir lättare både för dig som avsändare och för mottagaren att hantera och eventuellt arkivera mailet på rätt ställe. Med ett mail som endast innehåller ett ärende så ökar du dessutom chansen att mottagaren faktiskt uppfattar, uppskattar och tar till sig ditt budskap. Har du flera ärenden? Skriv ett mail till!

  3. Skapa utrymme i kalendern. Fyll inte hela din almanacka med tider för möten och uppgifter som du utför tillsammans med andra. Du bör lägga undan tid för akuta ärenden, reflektion, eget arbete och för att organisera, planera och prioritera. Om du under perioder arbetar med en fulltecknad kalender så sitter du garanterat snart och arbetar på kvällar och helger för att hinna med ”allt det andra”.

  4. Vem är med och varför? Om du initierar ett möte, var noga med att endast kalla de personer som verkligen behöver vara med. Vi kallar ofta personer till möten av gammal vana, för säkerhets skull, för att visa oss duktiga, för att inte såra etc.

  5. Insats efter form och humör. Ta tag i svåra uppgifter när din kapacitet/energi är på topp och försök ta de lättare uppgifterna när kapaciteten/energin är lägre. Att ha svåra och jobbiga uppgifter som hänger över dig under en hel dag leder lätt till omedveten stress. På så sätt undviker du även att koncentrationen åker berg- och dalbana och du får lättare att hålla fokus på det viktiga.

 

Lär dig mer om effektiva arbetssätt i kurserna:

Personlig effektivitet   Läs mer
Praktisk Projektledning   Läs mer
Din hjärna på jobbet Läs mer
Stresshantering Läs mer
Effektiva möten Läs mer

 

 

Är ni flera som ska gå en utbildning. Ta del av våra förmånliga kurspaket.

 

 

Ta stöd för din egen utvecklig och din organisations resultat. Vi anpassar alla uppdrag efter de former som passar målsättningarna bäst.





Kurser i närtid


Presentationsteknik 13-14 maj
Ledarskap - Ny som chef 14-15 maj
Ledarskap för projektledare 15-16 maj
Kommunikativt ledarskap 20-21 maj
Personlig effektivitet 21 maj
Strategisk försäljning 28-29 maj
Ledarskap - Ny som chef 29-30 maj
Praktisk projektledning 3-4 jun

 

 

 

Vad ingår i kursen?


I Academic House öppna utbildningar ingår:
  • Digital uppstartsdel med individuella frågor
  • Lärarledda kursdagar
  • Uppföljning efter din kurs
  • Valfri halvdags minikurs
  • Dokumentation
  • Intyg/Certifikat
I flera utbildningar så kan du även lägga till en digital tillämpningsdel. Under 6 månader efter kursen får du då repetition, övningar och träning att genomföra på din arbetsplats.

 

 

 

Starta när du bokar


Påbörja din utbildning direkt när du anmäler dig. I alla öppna utbildningar ingår en uppstartsdel som ger dig stöd för att dra nytta av din kurs.

 

 

 

Referenser


"Tack för två otroligt givande dagar. Jag är mycket nöjd och jag fick ut massor av dem."
Susanne Karlsson, Svenska infra och anläggningsbyggarna AB

 

 

 

Kurspaket - när ni är flera


Vill ni ta ett gemensamt grepp kring projekt, ledarskap, kommunikation eller affärsmannaskap? Ta då en titt på våra kurspaket.

 

 

 

Aktuella minikurser


Positiv påverkan 30 maj
Kreativa workshops 20 sep
Stresshantering 18 okt
Effektiva möten 15 nov
Feedback 13 dec
Konflikthantering 7 feb

 

 

 

Utveckla ert samarbete


Utveckla gruppen och förstärk er interna och externa kommunikation. Genom en Extended DISC person- eller grupprofil så skapar ni möjligheter till bättre samarbeten, färre missförstånd och mindre konflikter.

Utbildningar |  Ledarskapsutbildning |  Projektledarutbildning |  Kommunikationsutbildning |  Chefsutbildning |  Säljutbildning |  Presentationsteknik |  Tipsbrevet