Effektivitet i arbetet
Det finns forskning som visar att vi arbetar effektivt endast 20% av vår tid. Resten av tiden ägnar vi åt att planera, leta efter information, göra saker flera gånger osv. Andra studier pekar på att vi i genomsnitt slösar bort 2,1 timmar varje dag på störningar och oplanerade avbrott.
Om du känner igen dig så kan det vara svårt att hinna med allt som du vill. Känslan av stress och otillräcklighet blir lätt stor. Men hur gör vi för att komma runt störningar och bristande prioriteringar? Ta del av några praktiska tips till de första stegen för att skapa effektivitet på ditt arbete. |
-
Gör skillnad på bråttom och viktigt. Fråga dig själv inför varje uppgift; "Är detta viktigt eller bråttom?" Är det både viktigt och bråttom? Gör då uppgiften direkt men fokusera sedan på det som är viktigt men inte behöver vara klart ”igår”. Du får på så sätt en bra chans att både påverka resultatet och hålla kvalitet. Om uppgiften inte är viktig (men kanske bråttom); ställ dig frågan om du ska göra den över huvudtaget. Vad händer om du prioriterar ned den eller helt enkelt inte utför den alls? Är den kanske viktig för någon annan?
-
Ett ämne i taget. När du skickar ett mail, försök att låta varje mail endast innehålla ett ärende. Det blir lättare både för dig som avsändare och för mottagaren att hantera och eventuellt arkivera mailet på rätt ställe. Med ett mail som endast innehåller ett ärende så ökar du dessutom chansen att mottagaren faktiskt uppfattar, uppskattar och tar till sig ditt budskap. Har du flera ärenden? Skriv ett mail till!
-
Skapa utrymme i kalendern. Fyll inte hela din almanacka med tider för möten och uppgifter som du utför tillsammans med andra. Du bör lägga undan tid för akuta ärenden, reflektion, eget arbete och för att organisera, planera och prioritera. Om du under perioder arbetar med en fulltecknad kalender så sitter du garanterat snart och arbetar på kvällar och helger för att hinna med ”allt det andra”.
-
Vem är med och varför? Om du initierar ett möte, var noga med att endast kalla de personer som verkligen behöver vara med. Vi kallar ofta personer till möten av gammal vana, för säkerhets skull, för att visa oss duktiga, för att inte såra etc.
-
Insats efter form och humör. Ta tag i svåra uppgifter när din kapacitet/energi är på topp och försök ta de lättare uppgifterna när kapaciteten/energin är lägre. Att ha svåra och jobbiga uppgifter som hänger över dig under en hel dag leder lätt till omedveten stress. På så sätt undviker du även att koncentrationen åker berg- och dalbana och du får lättare att hålla fokus på det viktiga.
Lär dig mer om effektiva arbetssätt i kurserna:
Personlig effektivitet | Läs mer |
Praktisk Projektledning | Läs mer |
Din hjärna på jobbet | Läs mer |
Stresshantering | Läs mer |
Effektiva möten | Läs mer |
Är ni flera som ska gå en utbildning. Ta del av våra förmånliga kurspaket.
Ta stöd för din egen utvecklig och din organisations resultat. Vi anpassar alla uppdrag efter de former som passar målsättningarna bäst.
Närmaste kursstarter
Vad ingår i kursen?
- Digital uppstartsdel med individuella frågor
- Lärarledda kursdagar
- Uppföljning efter din kurs
- Valfri halvdags minikurs
- Dokumentation
- Intyg/Certifikat
Starta när du bokar
Referenser
Susanne Karlsson, Svenska infra och anläggningsbyggarna AB
Kurspaket - när ni är flera
Aktuella minikurser