Academic House

Effektivitet i arbetet

Det finns forskning som visar att vi arbetar effektivt endast 20% av vår tid. Resten av tiden ägnar vi åt att planera, leta efter information, göra saker flera gånger osv. Andra studier pekar på att vi i genomsnitt slösar bort 2,1 timmar varje dag på störningar och oplanerade avbrott.

Om du känner igen dig så kan det vara svårt att hinna med allt som du vill. Känslan av stress och otillräcklighet blir lätt stor. Men hur gör vi för att komma runt störningar och bristande prioriteringar? Ta del av några praktiska tips till de första stegen för att skapa effektivitet på ditt arbete.

motivation
  1. Gör skillnad på bråttom och viktigt. Fråga dig själv inför varje uppgift; "Är detta viktigt eller bråttom?" Är det både viktigt och bråttom? Gör då uppgiften direkt men fokusera sedan på det som är viktigt men inte behöver vara klart ”igår”. Du får på så sätt en bra chans att både påverka resultatet och hålla kvalitet. Om uppgiften inte är viktig (men kanske bråttom); ställ dig frågan om du ska göra den över huvudtaget. Vad händer om du prioriterar ned den eller helt enkelt inte utför den alls? Är den kanske viktig för någon annan?

  2. Ett ämne i taget. När du skickar ett mail, försök att låta varje mail endast innehålla ett ärende. Det blir lättare både för dig som avsändare och för mottagaren att hantera och eventuellt arkivera mailet på rätt ställe. Med ett mail som endast innehåller ett ärende så ökar du dessutom chansen att mottagaren faktiskt uppfattar, uppskattar och tar till sig ditt budskap. Har du flera ärenden? Skriv ett mail till!

  3. Skapa utrymme i kalendern. Fyll inte hela din almanacka med tider för möten och uppgifter som du utför tillsammans med andra. Du bör lägga undan tid för akuta ärenden, reflektion, eget arbete och för att organisera, planera och prioritera. Om du under perioder arbetar med en fulltecknad kalender så sitter du garanterat snart och arbetar på kvällar och helger för att hinna med ”allt det andra”.

  4. Vem är med och varför? Om du initierar ett möte, var noga med att endast kalla de personer som verkligen behöver vara med. Vi kallar ofta personer till möten av gammal vana, för säkerhets skull, för att visa oss duktiga, för att inte såra etc.

  5. Insats efter form och humör. Ta tag i svåra uppgifter när din kapacitet/energi är på topp och försök ta de lättare uppgifterna när kapaciteten/energin är lägre. Att ha svåra och jobbiga uppgifter som hänger över dig under en hel dag leder lätt till omedveten stress. På så sätt undviker du även att koncentrationen åker berg- och dalbana och du får lättare att hålla fokus på det viktiga.

 

Lär dig mer om effektiva arbetssätt i kurserna:

Personlig effektivitet   Läs mer
Praktisk Projektledning   Läs mer
Din hjärna på jobbet Läs mer
Stresshantering Läs mer
Effektiva möten Läs mer

 

 

Är ni flera som ska gå en utbildning. Ta del av våra förmånliga kurspaket.

 

 

Ta stöd för din egen utvecklig och din organisations resultat. Vi anpassar alla uppdrag efter de former som passar målsättningarna bäst.


08-55 11 21 00
Kontakta oss
Hitta till oss







Utveckla dig i:

Praktisk kommunikation

25-26 mar

Praktisk projektledning

25-26 mar

Projektledning fortsättning

27-28 mar

Effektiv försäljning

1-2 apr

Kommunikativt ledarskap

3-4 apr

Ledarskap för projektledare

9-10 apr


Nå full effekt

I Academic House öppna utbildningar ingår alltid förberedelse, uppföljning och en extra minikurs som du själv väljer. Läs mer om hur vi tillsammans skapar förutsättningar för att nå målen i ditt arbete, dina projekt och ditt ledarskap.


Få tips och följ oss på




Referenser

"Tack för två otroligt givande dagar. Jag är mycket nöjd och jag fick ut massor av dem."
Susanne Karlsson, Svenska infra och anläggningsbyggarna AB





Nyheter, tankar och forskning

Vi håller oss uppdaterade på omvärlden. Följ med du också och ta del av artiklar, idéer och forskning inom ledarskap, kommunikation, projektledning och affärsmannaskap.


Kurspaket - ta med kollegorna

Är ni flera personer som vill utveckla projekt, ledarskap, kommunikation eller affärsmannaskap? Se då närmare på våra förmånliga kurspaket.


Aktuella minikurser

Effektiv feedback

8 apr

Positiv påverkan

26 apr

Din hjärna på jobbet

17 maj

Effektiva möten

14 jun

Stresshantering

17 jun


Person- och Grupprofil

Utveckla din grupp och förstärk er kommunikation. Genom att lägga en Extended DISC person- eller grupprofil som grund så ger ni er själva möjlighet till bättre resultat, utvecklad kommunikation och färre konflikter.

Utbildningar |  Ledarskapsutbildning |  Projektledarutbildning |  Kommunikationsutbildning |  Chefsutbildning |  Säljutbildning |  Presentationsteknik |  Tipsbrevet